تبلیغات
sprinco - چرا ارومیه قطار نداره ؟

sprinco
. صفحه نخست.............. ........ لیست مطالب .
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 1 شهریور 1389 به قلم سعید

با وجود کلان شهر بودن ارومیه و تبلیغات گسترده ای که در این رایطه انجام میشه، مردم ارومیه از داشتن قطار محرومن. شهری که از 9 سال پیش مشمول طرح های گسترش راه آهن بود و مردمش قول انجام طرح ظرف 10 سال رو شنیده بودن، حالا مجبورن برای مسافرت برون شهری یا از اتوبوس های خسته کننده و کسالت آور استفاده کنن و یا از هواپیما و ماشین شخصی استفاده کنن. چرا که از بهترین و (به نسبت هزینه) راهترین وسیله نقلیه محرومن.

اجرای طرح راه‌آهن ارومیه - مراغه در سال 1380آغاز شد. این در حالی است که اجرای این طرح، غیر از مسیر بین شهرستان‌های میاندوآب و مراغه، با گذشت 9سال پیشرفت مطلوبی ندارد و نبود اعتبار کافی عامل اصلی در کندی عملیات اجرای آن عنوان شده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از بهره‌برداری از طرح راه‌آهن ارومیه – مراغه در سال 1390 بود اما به‌رغم تلاش‌های بسیار و کمتر از یک‌سال مانده به زمان پیش‌بینی شده، طرح مذکور تنها 15 درصد رشد فیزیکی دارد وبا وجود وعده‌های مسئولان برای آغاز عملیات ریل‌گذاری در مسیر ارومیه - مهاباد هیچ اقدامی در این ارتباط انجام نشده و اقدامات اجرایی سایر مسیرها نیز همچنان دچار مشکل نبود اعتبارات لازم است.

 

جزئیات این طرح خاموش و سوت و کور را در ادامه مطلب بخوانید

نام پروژه : راه آهن  مراغه – میاندوآب - ارومیه
دستگاه مجری طرح: وزارت راه و ترابری
مشخصات طرح:
پروژه راه آهن ارومیه – مراغه در پنج قطعه طراحی شده که قطعات یک تا سه آن در استان آذر بایجان شرقی وقطعات  چهارم و پنجم آن در استان آذر بایجان غربی  می باشد
عملکرد تا پایان سال1387: 662 میلیارد ریال
اعتبار مصوب 1387 : 270میلیارد ریال

 

جدول قراردادهای موجود برای احداث زیر سازی  (مبالغ بر حسب میلیون ریال)

نام پیمانكار
نام مشاور
نام قطعه
طول قطعه
اولیه
متمم
مبلغ اولیه پیمان
سال شروع
پیش بینی سال خاتمه
مبلغ متمم
تاریخ شروع
تاریخ خاتمه
راهسازی ایران
هگزا
قطعه یک
10.75
55746
84
87
 
 
 
ره پیرا
هگزا
قطعه دو
21.5
23198
80
83
50573
6/10/85
6/8/86
موسسه امین
هگزا
قطعه سه
28
61294
82
85
 
 
 
چیاسار
برآیند
قطعه چهارم
24.8
20231
81
84
84264
23/2/86
23/12/86
شرکت ملی ساختمان
برآیند
قطعه پنج/ الف
75.2
326875
85
88
 
 
 
موسسه امین
برآیند
قطعه پنج / ب
23.5
85000
85
87
 
 
 
 عمده مشکلات: کمبود اعتبار,تملک زمین,شروع تمامی قطعات با توجه به کمبود اعتبار,کمبود ریل برای رو سازی بخشهایی که زیر سازی آماده است
 
پیشرفت فیزیکی پروژه: تا تاریخ 10/10/1388
 

پیشرفت فیزیکی پروژه :
 

نام قطعه
طول قطعه
درصد وزنی قطه از کل
 
زیر سازی
روسازی و ریل گذاری
درصد پیشرفت فیزیکی
پیش بینی اتمام( سال)
درصد پیشرفت فیزیکی
پیش بینی اتمام (سال)
قطعه یک
10.75
6
98.9
1387
100
1387
قطعه دو
21.5
11.7
108
1387
88.4
1388
قطعه سه
28
15.2
86.23
1388
0
1388
قطعه چهارم
24.8
13.5
75.7
1388
0
1388
قطعه پنج/ الف
75.2
40.9
5
1390
0
1390
قطعه پنج / ب
23.5
12.8
48
1390
0
1390
کل
183.75
100
50.08
1390
 16.1%
1390
 
وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاههای راه آهن :
 
نام ایستگاه
مساحت (متر مربع)
نام پیمانکار
مبلغ اولیه پیمان(میلیون ریال)
مدت پیمان
سال شروع
سال خاتمه
درصدپیشرفت فیزیکی
میاندواب
4145
وزوا
71800
18 ماه
 
1386
1387
57
مهاباد
3322
وزوا
30
نقده
2465
وزوا
0
ارومیه
6885
عمران زنجان
48500
20ماه
1386
1387
16.5


 

با آمار و اطلاعات بالا وضعمون اینجوریه

حد اقل کاش راه آهن داشتیم و روش می نشستیم و منتظر قطار میبودی. ولی اونم نداریم.

خدا به دادمون برسه

 

 

 

اکنون بیش از 9 ماه از آخرین مرحله اجرایی پروژه راه آهن مراغه - ارومیه می گذرد. این در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته (1386) عملیات ریل گذاری مسیر مراغه تا مهاباد و 2 کیلومتر نیز ریل گذاری شده بود. اما بعد از انتخابات دوره هشتم و عدم پیگیری نمایندگان آذربایجان غربی و شهرهای مراغه ، ملکان برای تحقق کامل ریل گذاری این مسیر و تکمیل قطعه بعدی ، حد فاصل مهاباد ارومیه باعث رکود این پروژه ملی شده است.

گفتنی است که نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در خصوص جذب اعتبارات لازم جهت تکمیل این پروژهاعلام نموده بود که جذب اعتبار لازم جهت تکمیل پروژه مشکلاتی را به همراه دارد که باید با پیگیری این مشکلات را حل نمود.

 با توجه به افتتاح پروژه پل روگذر شهید کلانتری بر روی دریاچه ارومیه  که دارای خط ریلی می باشد، بعید نیست اجرای پروژه شهید کلانتری باعث به تعویق افتادن یا مسکوت ماندن پروژه راه آهن مراغه- ارومیه گردد.که نیازمند عزم جدی نمایندگان شهرها ی مسیر و سایر نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی جهت احیای این پروژه ملی است. 




طبقه بندی: مطالب برتر،  اجتماعی، 
برچسب ها: قطار ارومیه، ارومیه، قطار، راه آهن، ارومیه - مراغه،
SPRINCO


http://io.gamgos.net/activation/WL1QJFSD2KCFurhbT5Sc8XmbimCR8PiBbKgjkcwAAmyQlgHB8ujh3Q-c-c
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
دوستان ما
آمار سایت
بازدیدهای امروز : بار
بازدیدهای دیروز : بار
كل بازدیدها : بار
تعداد نویسندگان : نفر
كل مطالب : عدد
مطالب ما
GPS
قالب وبلاگ