sprinco
. صفحه نخست.............. ........ لیست مطالب .

 

میلائـــو

این پل بلندترین پل دنیاست که توسط طراح بریتانیایی (نورمن فاستر) طراحی شده است.این پل طی 26 ماه ساخته شده و در دسامبر سال 2004 میلادی افتتاح گردید.این پل بطول 6/2 کیلومتر درارتفاع 375 متری روی دره (تارن) در جنوب فرانسه احداث شده است.این پل فولادی – بتنی روی 7 پایه که بلندترین آنها 375 متر درازا دارد، قرار گرفته است.در ساخت این پل 36000 تن فولاد و 206000 مترمکعب بتن بکار رفته است.این پل بطور میانگین روزانه 28000 وسیله نقلیه را در شرایط مختلف آب و هوایی سال از خود عبور می دهد.

        .

این پل اولین پروژه بزرگ عمرانی کشور فرانسه در قرن 21 میباشد ، اتصال دهنده شمال اروپا به جنوب فرانسه و اسپانیا می باشد.

ارتفاع پل به حدی است که طراح آن نورمن فاستر می گوید :

((رانندگی روی این پل مانند آن است که انسان در اتومبیل پرنده نشسته باشد.))

 



میلائو گفتگوی بین طبیعت و ساخته دست بشر است. "نورمن فاستر"

شاید روزگاری فرانسوی ها گمان نمی کردند که بتوانند بنایی بلند تر از برج ایفل بسازند.اما در آستانه سال 2005 میلادی پلی بر روی دره و رودخانه تارن ( واقع در جنوب فرانسه ) افتتاح شد که ارتفاع یکی از پایه های آن (که بلند ترین پایه پل نیز می باشد )343 متر، یعنی کمی بیشتر (19 متر) از ارتفاع برج ایفل است.این پل که میلائو نام دارد در حال حاضر بلندترین و مرتفع ترین پل جهان است ( و شاید هم تا سالهای متمادی پس از این تاریخ).
در سال ۱۹۹۳ میلادی در یک مناقصه شرکت کنندههای زیادی از جمله هفت مشاور معماری و هشت مشاور سازه با سوابق راه و پل حضورداشتند که شرکت foster&partners (فاستر و همکاران) برنده اولیه مناقصه شد.معمار و طراح این پل یک مهندس بریتانیایی بنام نورمن فوستر و مجری طرح شرکت مهندسی ایفاژ (شرکت سازنده برج ایفل) می باشند .طرحبرنده فاستر شامل یک پل بتنی با هفت دکل بتنی بود که بلندترین آن ۲۴۵ متر ارتفاعداشت.در سال ۱۹۹۵ دومین مشورت با حضور دوازده مشاور انجام پذیرفت و پس از یک سال درنهم جولای ۱۹۹۶ هیئتی متشکل از مدیران منطقه تصمیم به ارجاع کار به مشاور فاستر وهمکاران گرفتند.انتخاب پیمانکار ، هماهنگی ها ، تخصیص اعتبار و شروع پروژه تا هشتم اکتبر ۲۰۰۱ طول کشید


ارتفاع این پل از کف دره تارن به 270 متر می رسد و حدود 50/2 کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن بیش از 36000 تن فولاد بکار رفته و همچنین طول اجزاء نوارنگهدارنده آن (کابلهای حمایت کننده) حدود 1000 کیلومتر است.
به طور متوسط روزانه 28000 دستگاه خودرو از روی پل تردد می کنند که در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب می گردد.دو هدف عمده از ساخت این پل یکی کاهش بار ترافیک منطقه (بخصوص در فصل تعطیلات تابستان) و دیگری گشایش یک راه ارتباطی آسان میان شمال اروپا و جنوب آن (بویژه کشورهای فرانسه و اسپانیا) می باشد.لازم به توضیح است که تا پیش از سال 2005 که این پل توسط ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه)افتتاح شد، مقام بلندترین پل جهان از آن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بود(پلی که بر روی خلیج سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیایی آمریکا احداث شده است).


این شاهکار مهندسی با ۲۴۶0 متر طول که از برجایفل هم بلندتر است(۲۴۵ متر ارتفاع) با گامهای بلند دره زیبای تارن در مرکز فرانسهرا پشت سر می گذارد.

این پل برای خلاصی شهر زیبای میلائو (Millau) مخصوصا در تابستانها از دست ترافیک تزانزیت مسیر اصلی (A75) ساخته شدهاست.میلائو منطقه و شهر کوچکی در جنوب فرانسه واقع در بین اتصال دو رودخانه تارن ودوربی است.میلائو یکی از بزرگترین مراکز گردشگری و ورزشی در مرکز و جنوب فرانسهاست.این شهر ۳۱۰۰۰ نفری با ۱۶۹ کیلومتر مربع وسعت با ارتفاع ۵۵۰ متر از سطح دریا برسر راه اصلی (A75) بین شمال فرانسه و سواحل مدیترانه در گلوگاه Noforios واقع شدهاست.
در قرون وسطی شهر یک پل قدیمی داشت با ۱۷دهانه که از روی رودخانه تارن عبور می کرد.اگر این پل تاکنون به جای می ماند بی شکیکی از بناهای یادبود گذشته بود.اما به دلیل عدم نگهداری خوب از پل در قرن ۱۸میلادی یکی از دهانه های پل خراب شده و پس ار آن بیشتر پل ویران شد و فقط یکی ازدهانه ها باقی ماند.این مسیر یکی از راههای اصلی جنوب به شمال فرانسه از دورهرنسانس تا به حال است.

شهر میلائو در گذشته به دلیل دستکشها و پوستینهای پشمی اش در فرانسه شهرت داشت.اما در حال حاضر به دلیل وجود بلندترین پل بتنی جهان در این منطقه در دنیا شهرت دارد







 

 

 

 

نظر دهید

SPRINCO


http://io.gamgos.net/activation/WL1QJFSD2KCFurhbT5Sc8XmbimCR8PiBbKgjkcwAAmyQlgHB8ujh3Q-c-c
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
دوستان ما
آمار سایت
بازدیدهای امروز : بار
بازدیدهای دیروز : بار
كل بازدیدها : بار
تعداد نویسندگان : نفر
كل مطالب : عدد
مطالب ما
GPS
قالب وبلاگ